Egenutviklet plattform for analyse av sensordata hjelper kundene til å nå bærekraftsmålene

En digital plattform bygget på Microsofts skyplattform reduserer repetitivt arbeid for Moholt Groups ingeniører, og gjør det mulig for selskapets kunder å forlenge levetiden til kritisk maskineri.
(Foto f.v.: Christoffer Lokrheim, Client Executive i Microsoft. Eivind Vethe, Digital Business Development, Moreld Moholt Group. Sherina Rendini, ISV Breadth Partner Development Manager i Microsoft)

Bedriften Karsten Moholt ble etablert i Bergen i 1945, og har holdt på med reparasjoner av «roterende maskineri» helt siden oppstarten. I 2018 ble selskapet solgt til investeringsfondet HitechVision, og ble en del av Moreld-familien som består av 17 selskaper som er markedsledere innenfor sine nisjer. I dag leverer Moreld tjenester til blant annet offshore, fornybar energi og maritim sektor.

– Vår forretningsmodell er å være en uavhengig leverandør av elektroteknisk kompetanse på kritisk maskineri, sier Eivind Vethe, Digital Business Development i Moreld Moholt Group.

Eivind Vethe
VP Digital Business Development i Moholt Group Eivind Vethe

Moholt Group har som mål å være en foretrukken partner for bedrifter som ønsker å gjøre endringer for å bli mer bærekraftige.

– Det å gå over til nye måter å drive forretning på, kan være en temmelig stor utfordring for de fleste virksomheter. Vi i Moholt Group har jobbet med å reparere, vedlikeholde og forlenge levetiden til roterende maskineri i 77 år. Vi ser nå hvordan vi i vår egen drift kan bruke prosessdata til å optimalisere vår egen drift, sier Vethe.

Vethe forklarer at hemmeligheten gjerne ligger i gjenbruk og det å forlenge levetiden til maskinene. Ofte reparerer og forbedrer de motorer og generatorer som kommer inn til verkstedet, i stedet for å erstatte den med en ny. Mange eldre motorer er ofte av veldig god kvalitet, og Vethe mener motorer som har vært inne hos dem faktisk ofte kan være bedre enn de var da de var nye.

– Vi har plukket dem fra hverandre og forbedret dem. Kombinert med digitalisering som gjør at du kan utsette klassing og servicer, og får CO2 besparelser oppnådd gjennom våre bærekraftige tjenester beregnet og dokumentert, så blir det lettere for kundene våre å møte både miljøbudsjettet og det økonomiske budsjettet.

Prediktivt vedlikehold

Prediktivt vedlikehold basert på avansert analyse av data fra sensorer og målinger, er noe av det som er mest hensiktsmessig å digitalisere innenfor service og reparasjon av roterende maskineri. Moholt Group har derfor utviklet SaaS-løsningen (Software-as-a-service) skAIwatch, som selskapets mange kunder innenfor maritim, fornybar energi og olje og gass nå er koblet opp mot. SkAIwatch-plattformen brukes til å analysere vibrasjoner og oljeprøver, og er bygget på Microsofts skyplattform Azure.

Vethe forklarer at for eksempel et kulelager vibrerer på en bestemt måte når lageret er nytt, det har altså en kjent «signatur».

– Du måler med vibrasjonssensorer. Med en gang du får endringer i kulelageret, så endrer vibrasjonssignaturen seg. Det er kjente frekvenser fra ulike kulelagerprodusenter, og dermed kan vi basert på sensordata avgjøre hvilken feil som har oppstått.

Denne typen vibrasjonsanalyse er noe som tidligere ble gjort manuelt av selskapets vibrasjonsanalyse-ingeniører ved å studere spektrogrammer. Men med titusener av målepunkter, gir det mening å digitalisere denne prosessen.

– Vi har tatt all denne kunnskapen og gjort det om til algoritmer og bygget en programvare som analyserer dataene og identifiserer feilene automatisk.

Det at datamaskiner gjør en jobb som tidligere ble gjort manuelt, betyr imidlertid ikke at «datamaskinen tar jobbene» fra noen.

– Denne tankegangen ødelegger mye for digitaliseringsarbeidet. Løsningen vi har satt opp er avhengig av at mennesker også er involvert, men AI-en tar bort mye av det repetitive arbeidet og sørger for automatisk rapportering. Det reduserer arbeidsmengden dramatisk, og gjør det mulig for Moholt Groups eksperter å fokusere på mer verdiskapende oppgaver.

Enkelt å gjøre om data fra skyen til verdifull innsikt

Analyseplattformen består av flere deler. I tillegg til selve frontenden som presenterer og visualiserer data ut mot kundene, er det også programvare som samler inn data, samt en såkalt «data lake» som kjører i Microsofts datasentre. Rundt 25 års data fra roterende maskineri er samlet i datasjøen.

– Vi bruker en egenutviklet kunstig intelligens-løsning for å filtrere og analysere dataene, og hente ut den innsikten våre kunder trenger for å kunne operere maskinene sine på en mest mulig bærekraftig måte, forteller Vethe.

En av fordelene med å kjøre hele løsningen på Microsoft Azure-plattform, er at skyplattformen har API-er (programmeringsgrensesnitt) som gjør det enkelt å utveksle innsikt og data mellom ulike systemer.

– For eksempel så bruker vi Microsoft Dynamics i selskapet vårt. Ved å koble skAIwatch-backenden til vårt ERP-systemet kan vi redusere kostnadene av de kommersielle transaksjonene. En annen fordel med å kjøre i Azure er at det er enkelt for kundene våre å kjøpe ekstra analyse med noen klikk, og de kan også enkelt mate relevant informasjon fra skAIwatch over til sine ERP- eller vedlikeholdssystemer, sier Vethe.

Christoffer Lokrheim, Client Executive i Microsoft, mener skAIwatch er et stjerneeksempel på hvordan Azure gjør det enklere for bedrifter å innovere på nye måter.

– Vi ønsker å jobbe tett med de selskapene og miljøene der innovasjonen skjer, og det er spennende å se hvordan Moholt Group gjennom bruk av vår skyplattform har bygget en ganske unik løsning som lar selskapets kunder ikke bare kutte driftskostnader, men også redusere CO2-avtrykket sitt, sier Lokrheim.