Overhaling av 15 kW motor for Statoil

Det er mange faktorer som fører til slitasje på elektriske motorer. En av faktorene som spiller mest inn er værforhold. Mange produsenter tar ikke høyde for at motoren skal stå ute i hardt vær, slik som ofte er tilfellet i Norge. Spesielt på steder som Kollsnes, som er ute i havgapet, er dette et stort problem. Statoil har på sitt anlegg på Kollsnes, flere motorer som er montert med aksling flens oppover. Dette gjør at vann lett kan renne inn i motoren da det ikke er tettet godt nok. Dette resulterer etter hvert i at motoren ruster indvendig.

Karsten Moholt har fått inn flere slike motorer fra Kollsnes, og laget en modifisert løsning på tetningsproblemet av disse. Det produseres en tilpasset utkasterskive i «Pom» som monteres/krympes inn på aksling. Denne monteres lengst mulig ned mot tetningen, og skal ha en diameter som går et stykke utenfor tetningen.

En motor Karsten Moholt fikk inn til overhaling var en 15KW trefasemotor. Det har vist seg at motorer av denne størrelsen sliter mer med vanninntrenging enn de mindre. Vifte og viftedeksel var preget av mye rust, og måtte erstattes. Lagrene på motoren ble byttet, og den ble offshoremalt. Motoren ble prøvekjørt og det ble utført vibrasjonskontroll før den ble sendt tilbake til kunden.

Motorer som ikke tåler forholdene de plasseres i er et problem som Karsten Moholt ser ofte, og som kunne vært unngått i stor grad. Motorer som skal stå på værutsatte steder, og som tidligere har hatt problemer med vanninntrenging burde vært på verksted til modifisering før de tas i bruk. Dette er en billig forsikring mot noe som senere kan bli en dyr reparasjon.